Jonge ondernemers werken vaakst door op een feestdag

Rotterdam, 09 mei 2018 – Ondernemers tussen de 18 en 34 jaar nemen minder vaak vrij op feestdagen dan ondernemers vanaf 35 jaar. Zo werkt de helft van de ondernemers tot 35 jaar gewoon door tijdens Hemelvaart. Overigens neemt het merendeel van de ondernemers tijdens een nationale feestdag vrij. Zo neemt bijna driekwart van de ondernemers vrij met Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau GfK.

Ondernemers in de gezondheidszorg nemen het vaakst wel vrij op feestdagen. Indien zij ervoor kiezen om wel te werken, is dat omdat zij geen waarde hechten aan de vrije dag of het niet vieren en omdat klanten hierom vragen.

Aantal vrije dagen per jaar

Meer dan de helft (57%) van de ondernemers gunt zichzelf evenveel of meer vrije dagen dan het wettelijk verplichte minimum voor werknemers (20 dagen bij een fulltime dienstverband). Daar staat tegenover dat 11 procent van de ondernemers zichzelf minder dan tien dagen vrij gunt. Van de ondernemers die gemiddeld meer dan veertig uur per week werken, is dit zelfs 17 procent.

Opvallend is het verschil tussen zzp’ers, klein- en groot mkb’ers: 38 procent van de zpp’ers neemt meer dan 25 vakantiedagen, onder klein mkb’ers is dit 28 procent en onder groot mkb’ers slechts 15 procent. Leeftijd speelt hierin ook zeker een rol. Met name ondernemers ouder dan 65 jaar gunnen zichzelf meer dan 25 vakantiedagen, namelijk iets meer dan de helft, terwijl slechts een derde van de ondernemers jonger dan 65 jaar zoveel vakantiedagen neemt.

“We zijn blij om te zien dat meer dan de helft van de ondernemers zich meer dan twintig vrije dagen gunt. Het moet zeker niet onderschat worden hoe belangrijk het is om ook af en toe vrij te zijn van het werk, om er daarna weer vol tegenaan te gaan”, vertelt Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux. “We zouden dan ook graag zien dat dit percentage verder stijgt en dat elke ondernemer zichzelf de tijd gunt die deze nodig heeft. Je hebt namelijk rust nodig om dat te doen waar je goed in bent.”

Over Allianz in de Benelux

Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 140.000 medewerkers in dienst van ruim 88 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via adviseurs, verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, het mkb en grote ondernemingen. Van autoverzekering tot arbeidsongeschiktheidsverzekering, en van overlijdensrisicoverzekering tot ondernemerspensioen. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en zijn direct writer Allsecur. Allianz heeft in Nederland circa 1.000 medewerkers en een omzet van € 1,2 miljard. Allianz bedient in België en Luxemburg meer dan 900.000 klanten en heeft daar ruim 950 medewerkers en een omzet van € 2,8 miljard. Voor meer informatie: www.allianz.nl.