Vakantie ondernemer

sneuvelt snel

Vakantie vieren geen optie voor een op de vijf ondernemers

Rotterdam, 25 februari 2017 – De voorjaarsvakantie is van start gegaan, maar vakantie vieren of genieten van vrije dagen zit er voor bijna een op de vijf ondernemers (16%) niet in. Met name zzp’ers en klein-mkb’ers kiezen ervoor om niet op vakantie te gaan. Even opladen of bijkomen van zakelijke sferen door vrij te zijn, is voor hen geen optie. Een op de drie (33%) zegt als ondernemer minder vaak met vakantie te gaan dan toen hij of zij in loondienst was. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. In het onderzoek werden 502 zzp’ers en mkb-ondernemers over hun ondernemerschap ondervraagd.

Werk-privébalans is ver te zoeken

Ook de vrijetijdsbesteding van ondernemers moet het vaak ontgelden. Voor bijna de helft (45%) gaat ondernemen voor vrije tijd. Ondernemerschap blijkt ook in het privéleven zijn sporen achter te laten. De balans tussen werk en privé is iets wat veel ondernemers zorgen baat. Circa twee op de drie ondernemers (63%) zeggen dat de privésituatie weleens te lijden heeft onder het ondernemerschap. Groot-mkb’ers ervaren dit het meest (82%).

Een op de drie ondernemers (31%) vraagt zich af of hij of zij wel voldoende tijd besteedt aan de kinderen en 29% zet vraagtekens bij de aandacht voor zijn huwelijk. De disbalans in de werk-privé-situatie staat haaks op de verwachtingen van ondernemers bij het starten van een eigen bedrijf: van tevoren dacht 30% van de ondernemers daarmee privé en werk juist beter te kunnen combineren. 

Groot mkb’ers stressen het meest

Een drukke werkweek kan zijn weerslag hebben op de gezondheid. De helft van de ondernemers (48%) maakt zich hier dan ook zorgen over. Ook de werkstress is iets waar een op de twee ondernemers over peinst. Groot-mkb’ers ondervinden dit het meest (60%). 

Over het onderzoek

In het onderzoek stelde Allianz zzp’ers en mkb-ondernemers uiteenlopende vragen over hun diepere drijfveren, zorgen en afwegingen ten aanzien van hun bedrijf en het ondernemerschap in bredere zin. Deelnemers kregen onder meer vragen over de werk-privébalans, werkstress en trends zoals robotisering en cybercriminaliteit. Er namen in totaal 502 zzp’ers en mkb-ondernemers deel aan het onderzoek. 

Over Allianz

Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 142.000 medewerkers in dienst van ruim 85 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via adviseurs, verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, het mkb en grote ondernemingen. Van autoverzekering tot arbeidsongeschiktheidsverzekering, en van overlijdensrisicoverzekering tot ondernemerspensioen. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en zijn direct writer Allsecur. Allianz heeft in Nederland circa 1.200 medewerkers en een omzet van € 1,0 miljard. Allianz bedient in België en Luxemburg 1 miljoen klanten en heeft daar ruim 1.000 medewerkers en een omzet van € 2,4 miljard.

Beeldmateriaal

Bovenstaande infographic is te downloaden in hoge resolutie door erop te klikken.

Vakantie vieren geen optie voor een op de vijf ondernemers infographic